آیا می دانیدعلت خشکی پوستتان چیست؟ 

7 اشتباه رایج در مرطوب کردن پوست


مهمترین کاری که شما می توانید برای مراقبت از پوستتان انجام دهید، مرطوب کردن آن است. پوستی که آبرسانی شده باشد، پوستی شاداب تراست. اما تاکنون برایتان پیش آمده است که از مرطوب کننده استفاده کنید ولی پوست تان همچنان خشک باشد؟ با توجه به اینکه شما از لوسیون ها، کرم ها و دیگر محصولات مراقبت از پوست استفاده می کنید اما چرا هنوز پوست شما خشک است؟ علت خشکی پوست شما چیست؟

شاید به نظر شما استفاده از مرطوب کننده روی صورت و بدنتان در ظاهر بسیار ساده باشد. اما این سادگی نباید شما را گمراه کند و تصور کنید که برای استفاده از مرطوب کننده ها روش و تکنیکی وجود ندارد.

به خاطر داشته باشید علاوه بر استفاده صحیح از مرطوب کننده ها و لوسیون های بدن، شما باید پوست خود را برای دریافت آب و رطوبت آماده کنید تا بهترین نتیجه را از کرم مرطوب کننده یا کرم آبرسان بگیرید. اگر نمی دانید برای درمان خشکی پوست خود از کجا شروع کنید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

بهتر است در ابتدا با کارهایی که نباید انجام دهید شروع کنیم. شما در ادامه این مطلب اشتباهات رایج در مرطوب کردن پوست را که در واقع علت خشکی پوست شما هستند، کشف خواهید کرد. همچنین درباره چگونگی افزایش اثر لوسیون ها و کرم ها، نکات و ترفندهایی دستگیرتان خواهد شد.

برخی اشتباهات رایج که ممکن است در مرطوب کردن پوست تان مرتکب شوید، شامل موارد زیر است:

1- از پاک کننده های خشن و ناملایم استفاده می کنید

اگر از پاک کننده ای استفاده می کنید که در هربار شستشو پوستتان را خشک می کند، به یاد داشته باشید که حتی پرفروش ترین و بهترین کرم مرطوب کننده هم نمی تواند پوست تان را نجات دهد. بیشتر پاک‌ کننده ‌های سنتی، به خصوص آنهایی که از اجزای ناملایم در ترکیبشان استفاده شده است، می توانند رطوبت موردنیاز پوست شما را ازبین ببرند.

چگونه تشخیص دهیم پاک کننده ما مناسب  است یا خیر؟

اگر مطمئن نیستید که پاک کننده تان خشن و ناملایم است، پس از شستشوی صورت، پوست تان را ارزیابی کنید. اگر پوست شما به حدی تمیز شده که احساس کشیدگی می کنید، احتمالا هنگام شستشو همه رطوبت و چربی های مفید و مورد نیاز پوست را از بین برده اید.

برای جلوگیری از این مشکل حتما مطمئن شوید پاک کننده شما برای پوستتان مناسب است . بنابراین، اگر پوست شما خشک است باید بیشتر دنبال پاک کننده ای باشید که پوست را آبرسانی و تغذیه کند تا بتواند رطوبت پوست را به حالت طبیعی خود برگرداند.

فارغ از نوع پوست تان، اگر روزانه از پاک کننده ای استفاده می کنید که رطوبت پوست را می گیرد ، بدانید که شیوه درستی را برای مراقبت از پوستتان در نطر نگرفته اید.  

محصولات پیشنهادی : 

Gentle face cleanserclearing milkbalancing cleansersoft foam cleansermild gel cleanser

2- بلافاصله پس از شستن پوستتان، آن را مرطوب نمی کنید

آیا می دانید بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده بلافاصله بعد از شستن پوستتان است؟ (یعنی زمانی که هنوز پوست مرطوب است) استفاده از کرم مرطوب کننده در زمان نا مناسب می تواند یکی از علل خشکی پوست شما باشد.

مرطوب کننده ها زمانی بهترین کارایی را دارند که پوست شما بیشترین رطوبت را دارد و این در حالی است که زمانی پوست شما بیشترین رطوبت را دارد که خیس است.  

محصولات پیشنهادی:

Aloe vera gel , intensive moist gel , keep young serum  , anti-stress cream , anti-stress fluid

توجه داشته باشید که پس از حمام ، آب به سرعت از روی پوست شما تبخیر می شود که در این صورت، پوستتان احساس خشکی بیشتری می‌کند. پس از حمام یا دوش و پس از خشک کردن خود، به سرعت به دنبال یک لوسیون بدن باشید و همه قسمت های پوستتان را با آن ماساژ دهید.

همین کار را پس از شستن پوست صورتتان نیز انجام دهید. پوست خود را به آرامی خشک کنید و سپس با یک مرطوب کننده مناسب نوع پوستتان  آن را ماساژ دهید.

دقت کنید که آب گرم چربی های طبیعی پوست را از بین می‌برد و پوستتالن را خشک می کند پس هنگام دوش گرفتن و یا شستن صورتتان از آب ولرم استفاده کنید.

محصولات پیشنهادی :

  refirming body oilrefirming body cream

3- از مرطوب کننده نامناسب برای پوست تان استفاده می‌کنید

اگر می خواهید یک مرطوب کننده به برنامه روزانه اتان اضافه کنید ، از محصولی استفاده کنید که فرمول آن مناسب پوستتان باشد.

-برای مثال، اگر پوست شما خشک است و از مرطوب کننده ای استفاده می کنید که برای پوست های چرب یا مستعد آکنه فرموله شده، احتمالا از این محصول پاسخ دلخواهی نخواهید گرفت.

هر پوستی نیاز به محصول متفاوت نسبت به پوست دیگر دارد پس محصول مورد نیاز پوست چرب با پوست خشک یکسان نمی باشد.

یک مرطوب کننده مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین کرم مرطوب کننده برای دست و صورت هنگامی که پوست شما خشک است مرطوب کننده ای است که پوست شما را آبرسانی کند، مغدی باشد و موجب نرمی و لطافت پوست شود.

بهترین کرم مرطوب کننده برای دست و صورت هنگامی که پوست شما چرب است مرطوب کننده ای است که سبک و فاقد چربی باشد که منافذ پوست شما را مسدود نکند یا هنگام استفاده از آن روی پوستتان احساس سنگین بودن و روغنی بودن نکنید.

محصولات پیشنهادی :

Perfect calming cream , anti stress cream 

4- سلول های مرده ی پوست شما روی هم جمع شده است

اگر آخرین باری که سطح پوست تان را لایه برداری کردیده اید به یاد نمی آورید علت خشکی پوست تان را پیدا کرده اید.
توجه کنید لایه برداری سطح پوست حداقل یک بار در هفته، بخش مهمی ازمراقبت های روزانه پوست به شمار می آید. شما می توانید بین لایه بردارهایی که با اسیدها یا آنزیم ها فرموله شدند یا لایه بردارهای فیزیکی مثل اسکراب و برس خشک یکی را انتخاب کنید.
لازم به ذکر است لایه برداری نکردن پوست می تواند باعث جمع شدن سلول های مرده، در سطح پوست شما شود. در نتیجه لوسیون ها و مرطوب کننده ها نمی توانند به خوبی بر روی پوست شما اثر بگذارند.
شما با لایه برداری به پوست تان کمک می کنید تا از جمع شدن سلول های مرده خلاص شود. اینگونه راه مناسب تری برای مرطوب کردن پوست تان فراهم می کنید
 

محصولات پیشنهادی :

Deep cleansing scrub , exfoliating tonic

5- پوست شما دهیدراته شده است (DEHYDRATED)
ممکن است پوست شما دِهیدراته شده باشد، به این معنی که به خاطر از دست دادن آب ، دچار کمبود آب شده است. برای همین پوست شما پس از مرطوب کردن همچنان خشک می‌ماند.

اگر تصور شما این است که پوست دِهیدراته همان پوست خشک است کاملا در اشتباهید. پوست خشک و پوست دهیدراته دو چیز متفاوت هستند.

در ادامه برایتان توضیح می هیم که پوست خشک و دهیدراته چه تفاوتی هایی دارند؟

در واقع، پوست خشک فاقد چربی و پوست دِهیدراته فاقد آب است. دقت کنید که حتی پوست های چرب هم می توانند دهیدراته شوند.

اگر به میزان کافی آب و مایعات ننوشید حتما پوستتان دهیدراته می شود. یکی دیگر از دلایل دهیدراته شدن پوست شما استفاده از محصولات محرک پوست است که رطوبت طبیعی پوست شما را از بین می برد.

آیا می دانید چگونه می توانید رطوبت پوستتان را حفظ کنید؟

برای این منظور به دنبال محصولات مراقبت از پوستی باشید که ترکیبات آبرسانی مانند اسید هیالورونیک دارند همچنین آب بدن خود را همواره با نوشیدن مقدار آب توصیه شده حفظ کنید.

محصولات پیشنهادی :

24 hyaluron cream , hyaluronic acid mask , hyaluron pur2 , hydro active mask

6- مرطوب کننده را اشتباه به کار می برید

اگر به طور منظم سطح پوست تان را لایه برداری می کنید و از محصولات مراقبت از پوستی که برای پوست شما مناسب است بهره می برید و بلافاصله پس از شستن پوست تان از لوسیون ها و کرم ها استفاده می‌کنید ولی پوست شما همچنان خشک است، شاید علت خشکی پوست شما به نوع مرطوب کننده تان مربوط نباشد. احتمالا دلیل آن روشی است که برای مرطوب کردن پوست تان به کار می برید. به جای اینکه بدون هیچ نظم و ترتیبی یا بدتر از آن، با سرعت و خشونت مرطوب کننده را به پوست تان بکشید، استفاده از آن را با ماساژی ملایم به سمت بالا امتحان کنید.

افزون بر آن، حتما به مقدار مرطوب کننده، کرم یا دیگر محصولات آبرسانی که استفاده می کنید توجه داشته باشید. از این نکته غافل نباشید که در بیشتر محصولات، مقدار توصیه شده برای استعمال، روی برچسب محصول نوشته شده است. در صورت رعایت این مقدار، احتمالا در احساسی که پوست تان پس از مصرف محصول پیدا می کند، تفاوت حس خواهید کرد.

7- بیش از حد، پوست تان را پاک می کنید و می شویید

ممکن است بخواهید پوست تان را کاملا از بقایای آرایش پاک کنید. اما بهتر است بدانید که پاک کردن و شستن بیش از حد پوست، یکی از بدترین اشتباهاتی است که می توانید انجام دهید.

این کار، سبب خشکی پوست صورت و دست شما و به هم خوردن فلور طبیعی پوست می‌شود. فلور طبیعی پوست، همان باکتری های مفید پوست هستند که در چگونه به نظر رسیدن پوست تان اثر دارند. پس، بزرگ ترین اشتباه در مراقبت از پوست، شستشوی بیش از حد آن است.

چگونه متوجه شویم که پوست مان را بیش از حد می شوییم؟

اگر پس از هر بار شستن، در پوست تان احساس زبری و خشکی می کنید و پوست شما از تمیزی بیش از حد، صدای جیر جیر بدهد به این معنی است که برخی باکتری های خوب و مفید پوست تان را دارید از بین می برید.

عوامل تاثیر گذار در نرمی بافت پوست

نرمی بافت پوست به میزان ذخیره‌ی آب آن بستگی دارد. هوای خشک (با رطوبت پایین) احتمالاً یکی از متداول‌ترین علت‌های خشکی پوست است. در خشکی پوست ذخیره‌ی آب پوست به طور مشهودی کاهش می‌یابد. به علاوه، خشکی پوست هنگامی رخ می‌دهد که لیپیدها تخلیه می‌شوند و آب کافی در لایه‌ی شاخی پوست برای عملکرد مناسب آن وجود نداشته باشد.

درماتیت آتوپیک یا اگزما، یک حالت خشکی پوست شایع در کودکان است. در اگزما سطح لیپید در لایه‌ی شاخی پوست کاهش می‌یابد. در نتیجه، کمبود جدی آب در آن رخ می دهد.

پوست بسیار خشک ممکن است، ناشی از اختلالات ارثی به نام ایکتیوز (ماهیاک) باشد. ویژگی‌ این بیماری پوسته پوسته شدن پوست است. این عارضه بیشتر در قسمت پاها و در ماه‌های نخست تولد بروز می‌کند. به علاوه، خشکی پوست ممکن است نشانه‌ی یک بیماری پوستی دیگر مانند اگزمای غیر چرب (استئاتوتیک)، بیماری لیکن پلان و پسوریازیس باشد.

راهکارهایی برای افزایش تأثیر کرم مرطوب کننده

تا اینجا به علت خشکی پوست پرداختیم و اشتباهات رایج در مرطوب کردن پوست را بیان کردیم. حالا بیایید درباره نکاتی صحبت کنیم که تأثیر مرطوب کننده و لوسیون های بدن تان را بیشتر و بیشتر می کند:

1- پوست تان را برای مرطوب کردن آماده کنید

پس از پاک کردن و شستن صورت و پیش از استفاده از مرطوب کننده، حتما به پوست تان تونر بزنید. این محصول می تواند به حذف هر گونه گرد و غبار بیش از حد و آلودگی های به جا مانده بعد از پاک کردن پوست کمک کند.

تونر همچنین می‌تواند pH پوست تان را متعادل کند. البته به یاد داشته باشید که تونر می تواند به شدت خشک کننده باشد. پس مطمئن شوید که یک تونر آبرسان انتخاب کرده اید.

محصولات پیشنهادی :

Clarifying tonic , balancing tonic , Gentle face tonic

2- قبل از مرطوب کردن از سرم یا روغن صورت استفاده کنید

سرم و روغن های صورت برای مراقبت روزانه از پوست ضروری نیستند، اما به نگهداشتن بیشتر رطوبت در پوست کمک می‌کنند.

سرم ها می‌توانند باعث افزایش رطوبت و تقویت آبرسانی شوند. آنها همچنین می‌توانند برخی دغدغه های دیگر شما درباره پوست تان از جمله نشانه های پیری پوست را هدف قرار دهند و سبب کاهش آنها شوند.

برای آبرسانی و همچنین جوان سازی پوست بهتر است از سرم های حاوی آنتی اکسیدان مانند سرم ویتامین C استفاده کنید.

محصولات پیشنهادی:

Keep young serum , urban defense serum , dermal vitamin C , skin serum